Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa (OPH rahoittaa)

15.01.2025–08.05.2025 Raahe, Verkossa

Varhaiskasvatuksen johtajien, opettajien ja veojen pedagogisen johtajuuden prosessikoulutus 2025

OPH rahoittaa koulutushankkeen, joka tarjoaa prosessikoulutusta kerroksellisen ja jaetun pedagogisen johtajuuden tukemiseksi varhaiskasvatuksessa. Kouluttajana on varhaiskasvatuksen asiantuntija KT Sanna Parrila, joka on toteuttanut vastaavia prosessikoulutuksia yli 15 vuoden ajan.

Tervetuloa kehittämään työtäsi, verkostoitumaan kollegoiden kanssa ja vahvistamaan työyhteisön ja lapsiryhmien hyvinvointia!

Aika

15.1.-8.5.2025

Paikka

Raahessa ja verkossa

Kenelle

Varhaiskasvatuksen henkilöstölle

Ilmoittautuminen

19.12.2024 mennessä

Hinta

Kohderyhmälle maksuton

Lisätiedot

Koulutussuunnittelija Teija Pitkänen
teija.pitkanen@raahe.fi
puh. 040 1308103

Aika ja paikka

Koulutuskokonaisuus toteutuu ajalla 15.1.-8.5.2025 lähiopetuksena Raahessa ja verkossa (Zoom ja Moodle) Koulutus toteutetaan erikseen kolmelle koulutusryhmälle, joista yksi on etäryhmä (ryhmä 3). Katso tarkemmat aikataulut ja toteutustavat kohdasta "Koulutuksen sisällöt ja aikataulutus" tai lataa ne tiedostona täältä: Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa.

Kohderyhmä

Varhaiskasvatuksen johtajat, opettajat ja veot.

Koulutuskokonaisuus on suunnattu erityisesti hankkeen yhteistyökumppaneiden eli Raahen, Siikajoen, Pyhäjoen ja Lumijoen varhaiskasvatuksen lapsiryhmien pedagogiikasta vastaaville opettajille ja veoille sekä varhaiskasva­tuksen johtajille.

Mikäli toimit muualla Pohjois-Pohjanmaalta tai kauempaa, kysy vapaita paikkkoja koulutussuunnittelijalta, teija.pitkanen@raahe.fi.

Kouluttaja

KT, Kehitysjohtaja Sanna Parrila, Ediva Oy

Tavoitteet

Prosessikoulutuksen tavoitteena on tuottaa ymmärrystä jaetun pedagogisen johtajuuden ja yhteisöllisen toi­mintakulttuurin rakentumisesta ja menetelmistä. Koulutuksessa avataan pedagogisen johtajuuden merkitystä, vastuita, rakenteita ja menetelmiä tutkimustiedon ja arkitodellisuuden välisen vuoro­puhelun kautta. Lisäksi perehdytään tiimioppimiseen, vasuprosessien johtamiseen, arviointiin ja työhyvinvointiin. Jaettu pedagoginen johtajuus näkyy positiivisena muutoksena toimintakulttuu­rissa, joten se edistää henkilöstön ja viime kädessä lasten hyvinvointia ja oppimista.

Tavoitteet tiivistettyinä:

  • antaa sisäistettyä tietoa pedagogisen johtajuuden merkityksestä, rakenteista ja menetel­mistä
  • antaa välineitä ja menetelmiä tavoitteelliseen tiimien kehittämiseen
  • tukea vasuprosessien johtamista, lasten osallisuus ja tarpeet ytimessä
  • kehittää arvioinnin suunnittelua ja toteuttamista pedagogisen toiminnan tasolla
  • edistää työhyvinvointia ja työn imua

Sisältö

Koulutusosiot:
Koulutus sisältää viisi puolen päivän mittaista (4 oppitun­tia/päivä) koulutuskokonaisuutta:
I Pedagoginen johtajuus jaettuna johtajuutena
II Tiimit, tiimiytyminen ja tiimioppiminen
III Vasuprosessien johtaminen tiimitasolla
IV Arviointi ja kehittäminen
V Työhyvinvointi ja koulutusprosessin päätös

Toteutus:
Koulutusta 4 h/koulutusosio lähiopetuksena Raahessa tai verkossa. Ryhmät 1 ja 2 kokoontuvat Raahessa Brain Centerin koulutustilassa (Rantakatu 5D) ja ryhmä 3 on etäryhmä, jonka opetus toteutetaan kokonaisuudessaan webinaarina Zoomin kautta.

Koulutukseen kytkeytyy kaksi lyhyttä ennakkotehtävää sekä omaan työhön liittyvä varhaiskasvatuk­sen pedagogista johtajuutta käsittelevä kehittämistehtävä. Tämän lisäksi koulutusosioiden välissä on kahden oppitunnin mittainen pedakahvila eli välitapaaminen, joka toteutetaan kaikille ryhmille webinaarina Zoomissa. Koulu­tuskokonaisuuksien tarkemmat sisällöt ja aikataulut on eritelty alla.

Koulutusprosessin tukena on Moodle-verkkoympäristö, jossa ovat nähtävissä koulutuksen rakenne, osiot ja aikataulut ja johon kootaan koulutusprosessin aikana myös sisällöt, linkit ja tehtävät. Tehtä­vistä ja sähköisestä koulutusmateriaalista muodostuu jokaiselle osallistujalle oma tietopaketti.

Hyväksytty suorittaminen:
Osallistujat sitoutuvat suorittamaan koulutusosioihin sisältyvät koulutuspäivät, verkko­tapaamiset, ennakkotehtävät ja kehittämistehtävän sekä jakamaan tietoa menetelmistä ja mate­riaaleista ryhmissä ja omassa työyhteisössään. Viimeisen tapaamisen jälkeen kaikki osiot hyväksy­tysti suorittaneet osallistujat saavat koulutuksesta todistuksen.


KOULUTUKSEN SISÄLLÖT JA AIKATAULUTUS:

I PEDAGOGINEN JOHTAJUUS JAETTUNA JOHTAJUUTENA
15.1.2025 alkaen

Aikataulu: Ryhmä 1 ke 15.1.2025 klo 8.30–11.30, ryhmä 2 ke 15.1. klo 12.30–15.30 ja ryhmä 3 (etäryhmä) to 16.1. klo 8.30–11.30

Ennakkotehtävä: Minä pedagogisena johtajana: mitkä ovat keskeiset tehtäväsi ja omat vahvuutesi? Mitä odotat nyt alkavalta koulutukselta?

Koulutussisällöt:

  • johtajuuden käsitteistä
    • pedagoginen johtaminen, pedagoginen johtajuus, opettajajohtajuus
    • jaetun johtajuuden rakenne ja lähtökohdat tiimitasolla
  • ajankohtaista johtajuudessa ja johtajuustutkimuksessa
  • varhaiskasvatuksen johtajan ja/tai opettajan rooli, toimenkuva ja työvälineet osana pedagogisen johtajuuden rakennetta (ennakkotehtävä)
  • ajankohtaista varhaiskasvatuksessa ja pedagogiikan kehittämisessä: mistä mihin varhais­kasvatus on kehittymässä
  • kehittämistehtävän suunnittelu (jatkuu pedakahvilassa)

Koulutusosioiden I ja II välissä on virtuaalinen pedakahvila 1 (2 oppituntia/ryhmä) Zoomissa:
Ryhmä 1 ti 28.1. klo 10–11.30, ryhmä 2 ti 28.1. klo 14–15.30, ryhmä 3 ke 29.1. klo 14–15.30.
Aihe: Tapaamisen aikana suunnitellaan ja konkretisoidaan kehittämistehtävää.

II TIIMIT, TIIMIYTYMINEN JA TIIMIOPPIMINEN
12.2.2025 alkaen

Aikataulu: Ryhmä 1 ke 12.2. klo 8.30–11.30, ryhmä 2 ke 12.2. klo 12.30–15.30, ryhmä 3 (etäryhmä) to 13.2. klo 8.30–11.30

Koulutussisällöt:

  • mikä on tiimi ja miten tuen tiimini kehitystä tavoitteellisesti
  • toimivan tiimin merkitys hyvinvoinnin ja varhaiskasvatuksen laadun näkökulmasta
  • ihmisten erilaisuuden tunnistaminen ja vuorovaikutustaidot toimivan tiimityön edellytyksenä
  • tiiminä kehittymisen avaintekijät:
    • tiimin kehitykseen vaikuttavat positiivisuustekijät
    • tiimin kehitykseen vaikuttavat tulostekijät
  • lapsen vasu/leops koko tiimin yhteisenä prosessina

Koulutusosioiden II ja III välissä on virtuaalinen pedakahvila (2 h) Zoomissa:
Ryhmä 1 ti 25.2. klo 10–11.30, ryhmä 2 ti 25.2. klo 14–15.30, ryhmä 3 ke 26.2. klo 14–15.30. Pohdintakeskustelua tutorin johdolla kouluttajan antamien kysymysten pohjalta. Ryhmätapaa­misen jälkeen tehdään ennakkotehtävä vasuprosessien johtamisesta Moodleen.

III VASUPROSESSIEN JOHTAMINEN TIIMITASOLLA
12.3.2025 alkaen

Aikataulu: Ryhmä 1 ke 12.3. klo 8.30–11.30, ryhmä 2 ke 12.3. klo 12.30–15.30, ryhmä 3 (etäryhmä) to 13.3. 8.30–11.30

Ennakkotehtävä: Vasuprosessien johtamisesta; sovitaan tarkemmin koulutusprosessin alussa

Koulutussisällöt:

  • mikä on hyvässä varhaiskasvatuksessa oleellista – lapsen osallisuus ja lasten tarpeet hyvän pedagogiikan ytimessä
  • kuntavasu, lasten vasut ja tiimin pedagoginen toimintasuunnitelma arjen työvälineinä
  • pedagogisen suunnittelun muutoshaasteet

Koulutusosioiden III ja IV välissä on virtuaalinen pedakahvila (2 h) Zoomissa:
Ryhmä 1 ti 25.3. klo 10–11.30, ryhmä 2 ti 25.3. klo 14–15.30, ryhmä 3 ke 26.2. klo 14–15.30. Pohdintakeskustelua tutorin johdolla kouluttajan antamien kysymysten pohjalta.

IV ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN
9.4. alkaen

Aikataulu: Ryhmä 1 ke 9.4. klo 8.30–11.30, ryhmä 2 ke 9.4. klo 12.30–15.30, ryhmä 3 (etäryhmä): to 10.4. 8.30–11.30

Koulutussisällöt:

  • arvioinnin velvoitteet ja perusteet varhaiskasvatustyössä
  • arvioinnin suunnittelu ja toteuttaminen pedagogisen toiminnan tasolla
  • arvioinnin mittareita ja menetelmiä varhaiskasvatuksessa
  • Valssi osana laadunhallinnan ja arvioinnin kokonaisuutta
  • henkilöstön ohjaaminen ja sitouttaminen jatkuvan parantamisen toimintatapaan
  • lasten ja vanhempien osallisuus arvioinnissa

Koulutusosioiden III ja IV välissä on virtuaalinen pedakahvila 4 Zoomissa:
Ryhmä 1 ti 22.4. klo 10–11.30, ryhmä 2 ti 22.3. klo 14–15.30, ryhmä 3 ke 23.2. klo 14–15.30. Pohdintakeskustelua kouluttajan antamien kysymysten pohjalta. Tämän jälkeen osallistujat viimeis­televät omaan työhönsä liittyvän varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta käsittelevän kehittä­mistehtävän (lyhyen kirjoitelman tai muun esityksen), joka jaetaan Moodleen jokaisen osallistujan luettavaksi.

V TYÖHYVINVOINTI JA KOULUTUSPROSESSIN PÄÄTÖS
7.5. tai 8.5.2025

Aikataulu: Ryhmä 1 ke 7.5. klo 8.30–11.30, ryhmä 2 ke 7.5. klo 12.30–15.30, ryhmä 3 (etäryhmä): to 8.5. klo 8.30–11.30

Koulutussisällöt:

  • mitä on työhyvinvointi; erilaisia näkökulmia työhyvinvointiin
  • työuupumuksesta työn imuun, oleelliset työolotekijät
  • miten edistän työhyvinvointia ja työn imua omassa tiimissäni
  • työhyvinvoinnin kehittäminen yhteisenä työn kehittämisenä
  • koulutusprosessin arviointi

Hinta

Koulutus on kohderyhmään kuuluville osallistujille maksutonta Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta.

Ilmoittaudu

19.12.2024 mennessä Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistoon alla olevan ilmoittautumislinkin kautta.

Koulutuspaikat on varattu tässä koulutuksessa työsuhteessa olevalle varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Koulutuspaikkoja on rajallinen määrä (max 75) ja ne täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuessaan koulutukseen opiskelija sitoutuu suorittamaan sen kokonaisuudessaan. Yksittäisiin koulutuspäiviin emme voi ottaa vastaan ilmoittautumisia.

Ilmoittautumisvaiheessa pyydetään valitsemaan ryhmä 1, 2 tai 3, joten katso ryhmien aikataulut viereiseltä palstalta kohdasta Koulutuksen sisältö ja aikataulutus. Kohdassa "Lisätietoja ilmoittautumiseen" voit kertoa, sopiiko myös joku toinen ryhmä aikatauluusi. Huomioithan lisäksi, että laskutustieto on ilmoittautumislomakkeella pakollinen tieto, vaikka koulutus on maksuton. Voit valita vaihtoehdon "Maksan itse". Koulutuksesta ei lähetetä laskua.

Kouluttaja

KT, Kehitysjohtaja Sanna Parrila

Kouluttaja Sanna Parrila

Sanna Parrila on varhaiskasvatuksen asiantuntija, jolla on työkokemusta sekä varhaiskasvatuksen opettajana, tutkijana, kehittäjänä, kouluttajana että oppimateriaalin tuottajana. Hän on ollut mukana useissa varhaiskasvatusalan kehittämishankkeissa sekä toiminut asiantuntijana myös Karvin ja Opetushallituksen työryhmissä. Tällä hetkellä Sanna toimii osa-aikaisena yliopisto-opetta­jana Oulun yliopistossa 1000+hankkeessa, jossa koulutetaan työssäolevista lastenhoitajista var­haiskasvatuksen opettajia. Samalla hän toimii kouluttajana ja kehittäjänä omassa yrityksessään Ediva Oy:ssä. Sanna Parrila on toteuttanut vastaavia prosessikoulutuksia jo vuodesta 2008 lähtien monessa eri kunnassa ja osassa myös yhteistyössä eri kesäyliopistojen kanssa. Nämä ovat olleet hyödyllisiksi koettuja prosesseja, joista on tullut hyvää palautetta.

Sannan erityisosaamisalueita: pedagoginen johtajuus, johtajuus, coaching, tiimityö, laadun arvi­ointi, vasuprosessit, pedagoginen suunnittelu ja työhyvinvoinnin johtaminen.

Ediva Oy:n nettisivut https://ediva.fi