Erityiskasvatus elämänkulussa 5 op (LY)

Verkossa

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu verkossa 1.1.25 alkaen. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti opinto-oikeuden voimassaoloajan eli 31.7.2025 mennessä.

Kouluttaja

Vastuuhenkilö: Professori, KT Tanja Äärelä ja yliopistonlehtori, KT Seija Kangas

Tavoitteet

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • kuvata erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita
  • eläytyä vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaan
  • jäsentää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä osaa kuvailla interventiomahdollisuuksia
  • tunnistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksen yhä syvällisemmin
  • perustella ja hyödyntää monialaisen yhteistyön merkitystä yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa.

Arviointiasteikko: H/5

Sisältö

  • erityiskasvatuksen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
  • integraatio, inkluusio ja lähikouluperiaate
  • erityiskasvatus elämänkaaren eri vaiheissa
  • palvelujärjestelmät ja yksilön ja yhteisön (perhe, koululuokka) monialainen tuki
  • esteettömyys eri tasoilla ja ulottuvuuksilla (erityisesti asenne- ja prosessiesteettömyys)
  • erityiskasvatus ammattialana

 

Suoritustavat

Itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.

 

Toteutustavat

Itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuuden suorittaminen teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä (135 h).

 

Oppimateriaalit

1. Määttä, P. & Rantala, A. (2022). Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. PS-kustannus. TAI 9789523702615
2. Fujita, C. (2021). The pedagogy of special needs education. Phenomenology of sameness and difference. London: Routledge. 978-0-367-68629-1
3. Vehmas, S. (2021). Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Yliopistokustannus. TAI 978-951-662-957-8
4. Vehmas, S. & Mietola, R. (2022). Vaikeasti vammaisten arki ja ihmisyys. Gaudeamus. TAI 9789523451759
5. Hautala, S., Kivistö, M., Tarvainen, M., Teittinen, A. (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino. TAI 978-951-768-927-4
6. Farrell, M. (2017). Educating Special Students. An introduction to provision for learners with disabilities and disorders. 3rd edition. New York: Routledge. 1-134-83316-4
7. Omavalintainen kaunokirjallinen teos, jossa käsitellään vammaisuutta, erityisyyttä tai moninaisuutta ja sen vaikutuksia yksilön ja hänen läheistensä elämään.

Vain itsenäisenä opintojaksona suorittaville yksi alla olevista:
8. Gronseth, S. L. & Dalton, E. M. (ed.) (2020). Universal Access Through Inclusive Instructional Design. International Perspectives on UDL. London: Routledge. TAI 978-1-138-35107-3
9. Mitchell, D. R. (2014). What really works in special and inclusive education. Using evidence-based teaching strategies. London: Routledge. (Saatavilla myös suomeksi: ISBN: 978-952-451-798-0 Mitchell, D. R. 2018. 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa. Suom. J. Korhonen. PS-Kustannus.) TAI 978-0-415-62322-3
10. Rix, J. (2015). Must inclusion be special? Rethinking educational support within a community of provision. London: Routledge. 978-0-415-71098-5