Draaman kirjoittaminen ja dramaturgiset rakenteet I, 5 op (TY) - LUKI1239

21.02.2025–15.03.2025 Oulu

Aika ja paikka

* Draaman kirjoittaminen ja dramaturgiset rakenteet I (5 op), 24 t
(toinen osioista lähiopetuksena)
- 21.-22.2.25, pe klo 17.00-20.15, la klo 9.00-16.00
- 14.-15.3.25, pe klo 17.00-20.15, la klo 9.00-16.00

Kouluttaja

Draamaohjaaja Marjo Kemppainen

Tavoitteet

Opiskelija tuntee draaman kirjoittamista ja dramaturgista ajattelua koskevat perusasiat. Hän on
tutustunut lajin historiaan ja osaa kirjoittaa draamatekstiä.

Sisältö

Luentojen ja kirjoitustehtävien avulla opiskellaan draamatekstien perusrakenteita ja draamaa kirjoittamisen lajina. Kurssilla luetaan neljä–kuusi näytelmää, joiden kautta tutkitaan draamakirjoittamisen osa-alueita kuten dialogia, dramaturgiaa, henkilökuvausta ja teeman kehittelyä. Lisäksi luetaan vastuuopettajan valitsemia artikkeleita, joista opiskelija saa syvällisemmän käsityksen lajityypin lainalaisuuksista sekä draaman kirjoittamisen kysymyksistä.

Suoritustavat

Osallistuminen opetukseen sekä vastuuopettajan määräämät kirjalliset ja suulliset harjoitukset.

Toteutustavat

Luennot, harjoitukset, ryhmätyöskentely opettajajohtoisesti sekä vertaistuella, lukeminen ja lukupäiväkirjat, ekskursiot kuten esim. teatteriesitysten seuraaminen.

Oppimateriaali

- Sofokles: Oidipus; Shakespeare: Hamlet; Ibsen: Nukkekoti; Canth: Työmiehen vaimo; Brecht: Äiti Peloton; Beckett: Huomenna hän tulee / Godota odottaessa; Sarkola: Perheenjäsen. (Tai vastaavat vastuuopettajan valitsemat teokset.)
- Aaltonen: Käsikirjoittajan työkalut.; Junkkaala, Rasila: Ohjeita näytelmän lukemiseen (pdf); Heinonen, Kivimäki, Korhonen, Korhonen, Reitala, Aristoteles: Aristoteleen runousoppi – Opas aloittelijoille ja edistyneille; Snicker (toim.): Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja.

Arviointi

0 - 5

Opettaja arvioi tunnilla ja kotitehtävinä kirjoitettuja tekstejä, opiskelijan aktiivisuutta, prosessin onnistumista koko matkalta, ei pelkän lopputuloksen näkökulmasta, sekä opiskelijan kykyä antaa ja saada palautetta. Aktiivisuus ilmenee läsnäolona, annettujen tehtävien suorittamisena sekä tuntikeskusteluun ja paneutuneeseen palautteenantoon osallistumisena.